Miami Herald

From Ballotpedia
Jump to: navigation, search

The Miami Herald is a daily newspaper owned by The McClatchy Company. It primarily serves the Miami-Dade and Broward counties in the U.S. state of Florida, but also circulates throughout South Florida, the Caribbean, and Latin America.


The newspaper employs 2,024 people in Miami and across several bureaus, including Bogotá, Managua, Tallahassee, Vero Beach, Key West, Broward County, and shared space in McClatchy's Washington bureau. Its newsroom staff of about 450 includes 144 reporters, 69 editors, 69 copy editors, 29 photographers, five graphic artists (not including page designers), 11 columnists, six critics, 48 editorial specialists, and 18 news assistants.

The newspaper has been awarded 19 Pulitzer Prizes since beginning publication in 1903.[1] Well-known columnists are Pulitzer-winning political commentator Leonard Pitts, Jr., humorist Dave Barry and novelist Carl Hiaasen. Other columnists include Ana Menendez, Fred Grimm, Edwin Pope, Robert Steinback, and Ana Veciana-Suarez. David Landsberg is the publisher and Anders Gyllenhaal is the executive editor.

The newspaper averages 88 pages daily and 212 pages Sunday. The Herald's coverage of Latin American and Hispanic affairs is widely considered among the best of U.S. newspapers.

Initiative coverage

no information yet


Teele-DeFede Incident

On July 27 2005, former Miami city commissioner Arthur Teele walked into the main lobby of the Miami Herald headquarters, dropped off a package for columnist Jim DeFede, and told the security guard to tell Miami Herald columnist Jim DeFede to tell his wife Stephanie he 'loved her' before pulling out a gun and committing suicide by one shot to the head. His suicide happened the day the Miami New Times, a weekly newspaper, published salacious details of Teele's alleged affairs, including allegations Teele had sex and used cocaine with a transsexual prostitute. At the time, Teele was being investigated by federal authorities for fraud and money laundering for allegedly taking $59,000 in kickbacks to help a businessman get millions of dollars in contracts at Miami International Airport. IRS also had an ongoing investigation of Mr. Teele. Teele was suspended from his job in 2004 by Gov. Jeb Bush after being arrested for trying to run a police officer off the road. Teele was also charged in December 2004 with 10 counts of unlawful compensation on charges he took $135,000 from TLMC Inc., and promised they would be awarded lucrative contracts to redevelop neighborhoods in Miami. Teele was also found guilty in March of 2005 for threatening an undercover detective.

Shortly before committing suicide, Teele had a telephone conversation with Jim DeFede. DeFede recorded this call without Teele's knowledge. Under Florida law, it is illegal to secretly tape a call when a speaker has an expectation of privacy. Following the shooting, DeFede admitted to Herald management that he taped the call and acknowledged that it was a mistake. Although the paper used quotes from the tape in its coverage, editor Tom Fiedler and publisher Jesus Diaz fired DeFede the next day. Fiedler argued that DeFede had violated the paper's code of ethics and was likely guilty of a felony. Many journalists and readers of the Herald disagreed with the decision to fire rather than suspend DeFede, arguing that it was made in haste and that the punishment was disproportionate to the offense. 528 journalists, including about 200 current and former Herald staffers, called on the Herald to reinstate DeFede, but the paper's management refused to back down. The state attorney's office later declined to file charges against the columnist, holding that the potential violation was "without a victim or a complainant."

Government-paid journalists

On September 8, 2006, Miami Herald's president Jesús Díaz Jr. fired three journalists because they had allegedly been paid by the United States Government to work in anti-Cuba propaganda TV and radio channels. The three were Pablo Alfonso, Wilfredo Cancio Isla and Olga Connor.[2]. Less than a month later, and following the pressure of the Cuban community in Miami, Díaz resigned after reinstating the fired journalists. Nevertheless, he continues claiming that such payments, especially if coming from organisms of the state, violate the principles of journalistic independence[3]. At least seven other journalists that do not work at the Herald, namely Miguel Cossio, Carlos Alberto Montaner, Juan Manuel Cao, Ariel Remos, Omar Claro, Helen Aguirre Ferre, Paul Crespo and Ninoska Perez-Castellón, were also paid for programs on Radio Martí or TV Martí[4], both financed by the government of the United States through the Broadcasting Board of Governors, receiving a total of between 15,000 and 175,000 USD since 2001.


External links

This article was taken from Wikipedia, the free encyclopedia under the GNU license