Note: Ballotpedia will be read-only from 9pm CST on February 25-March 5 while Judgepedia is merged into Ballotpedia.
For status updates, visit
Ballotpedia's coverage of elections held on March 3, 2015, will be limited. Select races will be covered live, and all results will be added once the merger is complete.

Los Angeles Times

From Ballotpedia
Revision as of 15:12, 31 January 2014 by JaimeB (Talk | contribs)

Jump to: navigation, search

The Los Angeles Times (also known as the LA Times) is a daily newspaper published in Los Angeles, California and distributed throughout the Western United States. It is the second-largest metropolitan newspaper in the United States and the third-most widely distributed newspaper in the United States.[1]

Founded in 1881, the Times has won 37 Pulitzer Prizes through 2004; this includes four in editorial cartooning, and one each in spot news reporting for the 1965 Watts Riots and the 1992 Los Angeles riots. In 2004, the paper won five prizes, which was the second-most by any paper in one year (the first was The New York Times in 2002).

Robert Green, a member of the Los Angeles Times editorial board, penned an essay in February 2008 commenting with some concern on how ballot measure advocates use editorial endorsements from the newspapers in their advertising.[2]

Editorial positions on California ballot propositions

February 2008

Proposition Description LA Times editorial position Status of proposition
California Proposition 91 (2008) Transportation funding - Defeated
California Proposition 92 (2008) Community College funding - Defeated
California Proposition 93 (2008) Alter term limits
California Proposition 94 (2008) Tribal Gaming Compacts
California Proposition 95 (2008) Tribal Gaming Compacts
California Proposition 96 (2008) Tribal Gaming Compacts
California Proposition 97 (2008) Tribal Gaming Compacts


The credibility of the Times suffered greatly when it was revealed in 1999 that a revenue-sharing arrangement was in place between the Times and Staples Center in the preparation of a 168-page magazine about the opening of the sports arena. The magazine's editors and writers were not informed of the agreement, which breached the "Chinese wall" that traditionally has separated advertising from journalistic functions at American newspapers. Publisher Mark Willes also had not prevented advertisers from pressuring reporters in other sections of the newspaper to write stories favorable to their point of view.Cite error: Closing </ref> missing for <ref> tag

On March 22, 2007, editorial page editor Andrés Martinez resigned following an alleged scandal centering around his girlfriend's professional relationship with a Hollywood producer who had been tapped to guest edit a section in the newspaper.[3] In an open letter penned upon leaving the paper, Grazer blasted the publication for allowing the Chinese Wall between the news and editorial departments to be weakened, accusing news staffers of lobbying the opinion desk.[4]


General references

  • Edward Maddin Ainsworth, History of Los Angeles Times, ca. 1940.
  • Robert Gottlieb, Thinking Big, New York: Putnam, 1977.
  • David Halberstam, The Powers That Be, New York: Knopf, 1979.
  • Jack R. Hart, The information empire: The rise of the Los Angeles Times and the Times Mirror Corporation, Washington, D.C.: University Press of America, 1981.

Specific references

External links

Parts of this article were taken from Wikipedia, the free encyclopedia